En gång i tiden gjorde jag PR-recept, men det smakade aldrig så här gott…

När PR gör sig som bäst: bli inbjuden till tv-soffa på bästa sändningstid + ändra samtalsagendan + skapa uppståndelse + se till att publicerat debattinlägg samma dag uppmärksammas i relation till uppståndelsen = medial täckning + debatt/diskussion.

Summering: Bra gjort.

Adam ”Tensta” fick nog av det strukturella, systematiska och gjorde något åt saken. Han fick en öppning där han skulle pratat om sitt album: en direktkoppling till konsumtion av hans konst för att täcka hans ekonomi. Han valde att ställa sig upp istället. Han satte mycket mer på spel än vad vi gör när vi skriver våra debattartiklar eller sätter oss på tvären med en demonstration. Han gick utanför den zon som bidrar till trygghet för att han såg chansen att driva sin debatt – liksom klimataktivisterna på Heathrow satte han ändamålet före sig själv, kanske inte lika brutalt men minst lika avgörande för sin egen trygghet.

Adams upptåg kan inte klassas som civil olydnad ändå är det ett så pass annorlunda förfarande att det ger lika mycket uppståndelse som när någon slänger en tårta i ansiktet på en medial figur, med avsikten att uttrycka sitt missnöje.

Vi kan inte alla vara mediala personer som blir inbjudna till tv-soffor, alla kan inte driva frågor med samma mynt – Adam sätter fingret på spiken: vi har olika uppfattningar, erfarenheter och samhället förväntar sig olika av oss. Adam vände på sitt mynt och nu frågar jag mig hur jag kan vända på mitt – med de uppfattningar jag har, de erfarenheter jag förtärt och med de förväntningar samhället har på mig: en blond, grönögd, smal, kort, välutbildad, ung kvinna. Hur kan jag på ett konstruktivt sätt hantera mina förutsättningar för att skapa den debatt som jag driver, hur kan jag överraska och ställa mig utanför men ändå hålla mig innanför ramarna? Jag vet egentligen bara ett: jag har mycket kvar att lära mig innan jag dör eller vingklipps… Kanske tycker jag inte att det alltid är värt att hålla mig innanför ramarna, vem vet?

Adams inlägg:

Debattartikeln >

Klippet >

kommentarer?

