Brev från Karins styggflickinternat 2000-något

Har du läst ‘från en stygg flicka’?
I bland finns texter som bara tycks klicka;

Jag hoppas du inte alls har det bra.
Jag hoppas du ligger vaken som jag
och känner dig lustigt glad och rörd
och yr och ängslig och mycket störd.

Och rätt som det är, så får du brått
att lägga dig rätt för att sova gott.
Jag hoppas det dröjer en liten stund…
Jag hoppas du inte får en blund!*

Ja, det är kanske inte riktigt så –
Som jag hoppas att du ska må.
Men jag hoppas att det inte är lätt,
jag hoppas att du inte riktigt hittar rätt.
Jag vill att du vänder och vrider dig av det som skett,
jag hoppas att du inte lyckas bli riktigt mätt.
Strategiskt, genomtänkt och rationellt;
vad hjälper det när hjärtat i grunden är emotionellt?

Jag har inte omvärderat allt,
jag har inte spärrat in mina värderingar på anstalt…
Jag tycker inte att min första impuls var fel,
men den utgjorde kanske bara en liten del.
En del av det hela, ett större stycke som jag inte såg.
Ja, eller i alla fall inte förrän du inte längre hos mig låg.
Utan för att jag sedan dess sett ett större perspektiv,
större är inte korrekt – snarare är det ytterligare ett motiv.

Jag hoppas att du inte har det så lätt,
Jag hoppas att det är lika svårt för dig att hitta rätt.
Jag vill inte att du omvärderar allt,
bara att du för tillfället stängde in dina värderingar på anstalt…
Det betyder inte att jag tycker att din första impuls var fel,
men den utgjorde kanske bara en liten del?
Precis som min; en del av det hela – ett större stycke som du inte såg.
Eller kanske först när jag hos någon annan låg?
För att du har sett ett större perspektiv,
eller åtminstone ett nytt motiv?
*Karin Boye, Från en stygg flicka
kommentarer?

