Klimatriksdag 2014

Egentligen behöver jag inte för min egenskull orera kring de känslor och minnen som Klimatriksdagen har lämnat mig med. Jag är HELT överväldigad. Bara tanken på arbetet, människorna och engagemanget gör att tårkanalerna aktiveras och hela kroppen blir öm av bävan. Lyckan sprider sig ut från mitt bröst och strålar genom hela kroppen, från topp till tå utan undantag.

Klimatriksdag 2014 var och är ett ideellt engagemang för att öka politikernas arbete kring miljö- och klimatfrågorna. Målet var att låta svenska folket bidra med motioner inom miljö- och klimatpolitiken för att ha som underlag vid beredningsarbetet på själva Klimatriksdagen under den gångna helgen.

Gemensamt deltog nästan 600 personer i omröstningarna som resulterade i 7 motioner som överlämnades till representanter för riksdagspartierna. Endast Moderaterna och SD tackade nej till inbjudan, som tur var hade vi en aktiv moderat som deltagare på konferensen och han tog på sig att framföra våra krav till sitt parti.

Det är fantastiskt att se människor, människor med olika bakgrund, liv, värderingar och tro att samlas kring gemensamma framtidsdrömmar. Framtidsdrömmar om hur Jorden kan bli en säkrare och fortsatt vacker plats att leva på.

Klimatets nödrim:

Det i hjärtat av glädje smärtar och strålar,
när människor stannar upp och gemensamt för ett bättre klimat vrålar.

Ett engagemang utan dess like,
att inse att till vår Jord finns ingen jämlike.

Varje dag som går,
måste vi kämpa för att se till att förändring uppstår.

Träd, buskar, berg och hav,
av dem skapas vår verklighets nav.

När du vid min dödsbädd sällsam står, 
jag hoppas att du allt förstår.

Att jag för din skull slagits med tistlar och törn,
för att av Jordens skönhet och natur det ska finnas mer än ett litet hörn!

kommentarer?

