Jag och min kommentar till Jonas Gardells text om huliganvåld

Det är en sanning som jag har svårt att dölja; jag förstår mig inte på fotboll, vare sig som sport eller underhållning. Men vad jag kan förstå är känslan av att uppslukas av ett engagemang, ett engagemang som är så starkt att allt runt om stannar. Det stannar för att engagemanget är känsloladdat. Men det är fundamentalt en aktion av positiva känslor, av kärlek till och med. Få människor fortsätter att göra något som fyller dem med hat eller avsky. Det klassas som destruktivt, deprimerande och utgör en reell ond cirkel av självförstörelse, ett emotionellt kaos. Tillslut förgås man av sina egna känslor, eller blir åtminstone på något sätt emotionellt handikappad.

Det verkar onekligen som att kärleken till det gemensamma hatet är drivkraften i den svenska supporterkulturen, rättelse: huligankulturen. Kärlek och hat är varandras ytterligheter och de kan lätt spela oss ett spratt, för de är båda en produkt av dopaminsignaler som sänds från hjärnan och ger ett rus av endorfiner (inte hjärnforskare men jag har erfarenhet av att känna både kärlek och hetsig avsky). Jag upplever att hat ofta föds av rädsla, men det känns lite absurt att komma till slutsatsen att man är rädd för kärleken till den gemensamma kärleken.

Som jag inledningsvis konstaterade: jag har svårt att förstå fotboll och för att förstå huliganengagemangets kärlek till hat kanske jag måste förstå underhållningsmomentet i sporten. Men jag tvivlar på det, starkt. För jag har sett människor, supportrar som drivs av en obefläckad kärlek till sporten. Inte av en illvilja till opponenternas supportrar. Jag tar helt enkelt mitt engagemang dit jag uppfylls av en kärlek för det jag gör. Och jag gör det utan en tröja med ”Hata, hata, hata fotboll” på.

 

http://www.expressen.se/kultur/toppnyheter-/valdet-och-hatet-en-del-av-mannens-fotboll/

kommentarer?

