Jag har en vän

En vän som jag inspireras av och jag vet; det är fler med mig. Nu när jag slår mig fri står hennes engagemang i mitt rampljus och jag föreställer mig hur jag, som hon får kraft och energi av att göra så mycket gott.

Den 10-21 mars samlas FN:s medlemsländer för Kvinnokommissionen i New York. Jag hade kunnat ge min vänstra hand för att sitta på Hannahs axel och insupa diskussionerna. Hannah Bauer sitter i styrelsen för UN Women Sverige och är del av den internationella delegationen och representerar 10 miljoner flickor och kvinnor genom WAGGGS – World Association of Girl Guides and Girl Scouts. Deras engagemang finns världen över och har som gemensamt mål att visa vikten av ett jämställt samhälle där alla har rätt till utbildning och ett liv fritt från våld och övergrepp.
http://www.mynewsdesk.com/se/scouterna/pressreleases/hannah-bauer-foeretraeder-10-miljoner-flickscouter-i-fn-s-kvinnokommission-964961

Jag hoppas att jag en dag får chansen att göra mer för världen. Hjälpa andra att hjälpa sig själva. Förlåt, sa jag ” får chansen”? Jag ska skapa den. Jag ska ge mig själv möjligheten att jobba för andra, för en morgondag. För att jag tycker det är viktigt och för att jag genom att jobba för andras skull blir glad, för att det engagerar mig att se att världen kan se annorlunda ut om 10 år.

Jag tänker fortsätta inspireras av de som jobbar för bra saker, i min närhet men även de som dyker upp i mitt brus. Jag har bara börjat skapa mig möjligheter för att ta mig vidare på min naiva önskan att rädda världen. Inte för att hela världen vilar på mina axlar, eller för att jag vill reda ut världens alla problem. Utan för att där jag kan bidra där vill jag hugga i och hjälpa till att nå gemensamma resultat.
För mig är det vad det innebär att vara mänsklig och tillhöra mänskligheten: känna gemenskap. Och jag vill inte se att någon utesluts.

kommentarer?

