En sån där dag, eller att vända på en femkrona

En sån där dag när man är allmänt opepp. Jag skjuter upp alla samtal i vilka jag behöver vara glad, sprudlande – helt enkelt vara jag. För i dag är jag inte jag. I dag är jag en blek, grå skugga av mig själv. En blöt fläck av den inre tillvaro som jag med lätthet brukar upprätthålla.

Och även om det känns som att större delen av dagen har gått åt till att titta på inspirerande TED, så tar liksom nyhetsflödet och drar ner all framtidstro. Ja, jag tänker på Ukraina – Ryssland-situationen och har magknip.

Hela mitt liv har jag tänkt att om jag levt i en annan tid hade jag kämpat, varit en av dem som står i fronten. En äkta Jeanne D’Arc. Men jag är snart 25, mitt liv har varit lugnt och stilla. Jag är uppvuxen i fredstider och har aldrig behövt strida för min frihet. När ett inomeuropeiskt krig verkar knacka på dörren känner jag rädsla för det främmande, otrygga och livsfarliga i att strida för sin rätt, frihet och att motstå frestelsen att lägga sig platt på marken känns övermäktig.

Jag undrar vem jag skulle vara om jag sattes i en situation av direkt fara för min eller de jag älskars frihet. I dag hade jag tyst ställt mig i ledet och låtit den mörka hopplösheten ta över. I förra veckan hade jag kämpat, slagits med orden och hellre låtit pansarvagnarna köra över mig än vika mig för psykiskt tyranni.

Men hur håller man humöret uppe? Om jag inte kan hålla det uppe när det inte påverkar någon jag känner, hur ska jag då kunna slåss när min familj och deras framtid hotas av mörker? Kanske kommer jag att få styrka av tanken på deras frihet, kanske slår rädslan för vad mitt motstånd kan utsätta dem för undan fötterna på mig och jag vacklar i desperation med en känsla av maktlöshet.

Men allt handlar om hur jag väljer att tänka, hur jag framställer situationerna och livet – för mig själv. Att rannsaka rädslan, vrida ur hopplösheten och övervinna maktlösheten. Jag är härskarinna över mitt eget liv, i fred som i krig. Jag har styrkan att ändra mitt beteende. Mitt är valet segra över de tankar som angriper i en stund av svaghet.

Av att rannsaka mig själv har jag gått från råtta till Drottning, från ömklig till rakryggad, från svag till segerviss. Av att vända tanken gick jag från vekling till att vara uppfylld av en överväldigande hybris.

Jag vill, jag kan, jag ska!

kommentarer?

