Jag avgudar: #1

Idén, det första stoffet. Att skapa av intet och ge liv åt människor, ge historia åt platser, värde i föremål.
Långsamt bena ut händelseförloppet, möten och känslor.
Skapa. Radera. Skapa. Andas. Sluta. Börja.Ta bort. Lägga till.
Avsluta. Skåda verket. De 5 minuternas tillfredsställelse.
Jaga läsare. Jaga uppmärksamhet.
I en spotlight utan ljus.
Uppmärksammas, intervjuas, andas.

Den mjuka pärmen. Flödet av tecken: från topp till tå, blad efter blad. De nötta kanterna som en trogen följeslagare får av att ständigt släpas med på äventyr, de är ett äventyr i äventyret. De 5mm rivsåren intill ryggen, ett minne av en ivrig läsare. En otålighet för vad som ska hända här näst. Smekningarna över strukturen.

Sorgen när det är över, äventyret och sagan har nått sitt mål. De avslutande reflektionerna, över på 5 minuter.

Ställas i en hylla för att då och då få en blick, smekas över. Ägnas en tanke, en tanke på äventyret och på människorna. Mötena. En flyktig undran, flera år senare: Hur var det nu? Vad hände sen?

Jag avgudar böcker, har satt skriftkonsten på en piedestal. Att kunna läsa, att kunna skriva och göra om kunskap till sin egen. Finge jag skulle jag aldrig göra annat än låta mig fyllas, översvämmas med nya äventyr. Fiktiva som historiska och samtida.

kommentarer?