Ta vara på tiden

Jag ska inte påstå att jag är bättre än någon annan på att låta tiden ha sin gång. Jag skulle nog faktiskt, om jag ska vara riktigt ärlig, säga att jag är sämre än genomsnittet.

Den senaste tiden har jag inte haft tid, inte tagit mig tid att reflektera över mig och det liv jag lever. I bland kommer det som skänkt från ovan, sammanhang och handlingens gång gav naturligt det rum jag behövde för att ta tid – inte att andas utan att känna att jag andas. Ja, egentligen var det just det jag upptäckte att jag inte gjorde och har tagit tjuren vid hornen. Hellre leva spartanskt än inte alls.

Kanske är jag inte tydlig: jag har sagt upp mig. Ja, eller vi kom gemensamt överens om att det inte gynnar någon att förlänga min anställning igen. Så från och med den 21 mars ska jag ta tag i mitt liv, och leva. Inte bara överleva. Jag ska andas, känna att jag andas.

Det är en månad kvar och jag har snart jobbat en vecka med vetskapen om att jag lämnar: det gör mig galen. Jag känner mycket hellre för att ta tag i det som ska bli mitt så kallade liv än att avsluta det gamla. Just därför är det så viktigt att köra, kötta, in i kaklet och ut på andra sidan!

De sista veckorna ska vara min renässans, sen att jag kommer att behöva en till vill jag inte tänka på riktigt än… Jag ska avsluta, samla ihop och ta avsked. Tills jag når min pånyttfödelse ska jag ge kollegorna allt jag har, min tid och min erfarenhet – för en gångs skull: ta mig tid att spankulera.

kommentarer?

