Back on track (not).

18 dagar senare sitter jag nu åter vid datorn på kontoret, väggarna vill kramas ”välkommen åter”. Datorn fick följa med hem till hemmets lugna vrår under ledigheten (hade ju varit katastrof om jag hade behövt servern, eller?).

Nej, jag känner att de kala väggarna inte är helt ärliga i sitt välkomnande. De stirrar på mig. Stirrar på mig och undrar om jag verkligen har varit borta så länge att huvudet förvandlats till en trögflytande dimma. Och med skam (nej, jag skäms faktiskt extremt sällan för min egen skull) måste jag erkänna, Herrar Väggarna, att jag helt har tappat mitt flow.

Det är inte så att flow alltid infinner sig när man är mitt uppe i massor utav jobb men oftast, och oftast tappar man det när det är mindre att göra. Efter nästan 3 veckor av total stagnation i jobbrelaterade funktioner – dvs grundläggande hjärnaktivitet – känner jag att det är en vansinnig tur att första dagen har gett utrymme att staka fram meningar, datorn har fungerat utan problem och att allt verkligt jobb ligger först nästa vecka. Att nattens sömn var mer eller mindre obefintlig och förmodligen är grunden till töcknet som susar mellan öronen behöver vi inte gå in på. Jag tänker låtsas att jag är helt främmande till allt normalt arbetstempo, åtminstone i dag.

I dag är en dag som jag tar tillfälle att låna lite tid till privata bestyr: ringa försäkringsbolaget och hyresvärden. Och ändå känner jag inte att jag har gjort något vettigt. Trots allt har jag röjt i källaren, slängt skräp ur utskicks-kylen och personalkylen. Jag har fysiskt förberett för kommande arbetsbelastning men utan att det känns som att det bestyr jag har utfört har någon betydelse, varken i dag eller i morgon.

Min slutsats? Det kan omöjligt ha varit årets första arbetsdag i dag. Nej, jag tror bestämt att jag fortfarande sover.

God natt.

kommentarer?

